01 april 2005

ANGÅENDE DÖDSSTRAFF FÖR HOMOSEXUELLA

FÖR ATT UTREDA ETT MISSFÖRSTÅND som förekommit i media: Något dödsstraff för homosexuella [rättare: utlevd homosexualitet] har jag inte uttalat mig för, inte heller önskar jag se något sådant.

Uttalandet har visserligen funnits i min gästbok Sodomi, men det skrevs av en tillfällig gäst och bemöttes sedan av mig. I mitt bemötande tog jag avstånd från gästens åsikt och förklarade att enligt min tro är det nåden som gäller och som skall frälsa människor. Jag exemplifierade med Jesu ord till äktenskapsbryterskan som stod inför hotet att bli stenad till döds. Jesus sade till henne: "Gå och synda inte mer." Det är samma budskap som jag vill stå för, dvs du är fri att gå, men du får också förmaningen att inte synda mer.

Att man nu har basunerat ut i tv och media att "skribenter på Bibeltemplet" uppmanar till dödsstraff för homosexuella är alltså inte sant. En besökare i en gästbok är inte en skribent. Om man skriver en insändare i en tidning är man heller inte en skribent. För att vara en skribent måste man ha någon form av samarbetsavtal eller överenskommelse, och något sådant finns inte i detta fallet, lika lite som med alla de som skriver i gästböckerna just nu.

Naturligtvis får folk tro och hävda vad de vill. Vill de sprida detta missförstånd så är det upp till dem, och de får också ta ansvaret. Jag har i alla fall inte sagt något sådant, och har klart visat att jag tar avstånd från den formen av åsikter.

Man bör också ha klart för sig att uttalandena om dödsstraff ingick i en diskussion som fördes för något år sedan, och som då var öppen för alla. Naturligtvis kommer det då att förekomma åsikter som inte delas av webbplatsens administratör. Det är så man för en debatt - om bara "godkända" åsikter får framföras blir det ingen debatt utan propaganda, och det var inte meningen just i det fallet.

I Rapport sade åklagaren att uttalandena kunde inspirera "vit makt-miljöer" till mord på homosexuella. Men om min hemsida aldrig hade blivit anmäld så hade troligen väldigt få personer läst det samtalet som fördes. Men i och med åtalet sprids nu detta påstådda "dödshot" över hela landet och kommer troligen också att spridas utomlands. Vem är det då som är ansvarig för denna spridning?

Jag tror i och för sig inte att det är någon fara att nazister drivs ut på gatorna och börjar mörda homofiler för att de läser något på en kristen hemsida. Nassarna gillar inte min hemsida, och de hämtar sin inspiration från helt annat håll.

Men om man nu tror att nassarna är något slags robotar som klickar igång på dessa signaler, då har åklagaren verkligen gjort vad han kan för att sätta igång en masslakt på homofiler, runt hela jorden.

Tack och lov så är det inte på det viset, för då skulle vi ha sett detta redan i samband med Åke Greens predikan, som ju ansågs ha samma effekt. Men då faller också anklagelserna mot min hemsida, och det borde åklagaren och massmedia ha tänkt på innan de satte igång det här.
___